Terminarz grantów

(GWKO) Zagrożenia wieku dorastania

Informacje o szkoleniu

Miejsce: Konin (I grupa), Hotel Pałacyk, Al. 1 Maja 15a

Termin: 17 października 2018, 9:00-17:00

Cena: 16 zł (16 zł netto)

Zgłoszenie na listę rezerwową

UWAGA!

Uczestnik pokrywa 10% ceny szkolenia w wysokości 16 zł brutto, pozostałe 90% pokrywane jest ze środków Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Cele szkolenia

  • Poznanie zmian w funkcjonowaniu ucznia, które mogą pojawiać się w okresie dojrzewania
  • Poznanie różnic między kolejnymi pokoleniami uczniów i specyfiki funkcjonowania nowych pokoleń
  • Poszerzenie wiedzy o zagrożeniach okresu dojrzewania
  • Nauczenie rozpoznawania zachowań będących sygnałami ostrzegawczymi problemów emocjonalnych i psychicznych u młodzieży
  • Poznanie praktycznych aspektów obowiązujących przepisów prawa, dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
  • Poznanie i przećwiczenie konkretnych sposobów reagowania w obliczu niepokojących lub problemowych zachowań ucznia
  • Poznanie i przećwiczenie elementów budujących skuteczną komunikację z nastolatkiem
  • Uświadomienie jak autonomia, decyzyjność, zaufanie i wartości wpływają na motywację do aktywności i chęć współpracy u nastolatka
  • Poszerzenie umiejętności formułowania motywujących komunikatów
  • Zmniejszenie lęku przed rozmową z uczniem doświadczającym kryzysu
  • Poszerzenie repertuaru umiejętności codziennych działań profilaktycznych

Adresaci

  • szkolenia przeznaczone wyłącznie dla nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i pedagogów szkolnych z terenu województwa wielkopolskiego (ze szkół i placówek nadzorowanych przez Wielkopolskie Kuratorium Oświaty)

Program

I. Charakterystyka okresu dorastania na podstawie literatury fachowej i doświadczeń

  • 1.1 Wprowadzenie w problematykę szkolenia:
    • Przedstawienie programu szkolenia
    • Zebranie oczekiwań
    • Krótka integracja
    • Ustalenie zasad wspólnej pracy
  • 1.2 Zmiany pokoleniowe i rozwojowe oraz ich wpływ na zachowania nastolatków – szanse i zagrożenia:
    • Zmiany pokoleń na przestrzeni ostatnich lat, charakterystyka pokolenia Z – współczesnych dzieci i nastolatków
    • Zmiany fizjologiczne, emocjonalne, poznawcze, społeczne, moralne, tożsamościowe u ucznia w okresie dojrzewania
    • Przyczyny problemów u nastolatków

II. Zagrożenia dla emocji i psychiki współczesnego nastolatka – charakterystyka, rozpowszechnienie i rozpoznawanie

  • 2.1 Rozpowszechnienie i charakterystyka najczęstszych problemów u młodzieży:
    • Depresja młodzieńcza, zaburzenia lękowe, problemy z samooceną i poczuciem własnej wartości
    • Zaburzenia odżywiania
    • Uzależnienia behawioralne
    • Pośrednie i bezpośrednie zachowania ryzykowne: autoagresja, zachowania samobójcze, używanie środków psychoaktywnych
    • Bunt
    • Zagrożenia w sieci

III. Zadania szkoły w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  • 3.1 Podstawy prawne udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych oraz wnioski wynikające z niego dla praktyki
  • 3.2 Rola i zadania nauczyciela-wychowawcy, psychologa, pedagoga:
    • Zakres obowiązków oraz podział odpowiedzialności pomiędzy różnych specjalistów pracujących na terenie szkoły
    • Konsekwencje niejasności w podziale zadań
  • 3.3 Współdziałanie szkoły i rodziców:
    • Przekazywanie informacji o problemach emocjonalnych i psychicznych dziecka jako sytuacja zagrażająca dla opiekunów
    • Przekazanie informacji w rozmowie i na piśmie, ustalenie zasad współpracy, sposoby monitorowania działań opiekunów – zasady i dobre praktyki
    • Interwencje w sytuacji braku współpracy – korzyści i ograniczenia wnioskowania o wgląd w sytuacje rodzinną

IV. Zasady postępowania z dorastającym uczniem

  • 4.1 Obserwacja i diagnoza zachowań problemowych:
    • Rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych przez nauczyciela i rodzica w codziennych zachowaniach nastolatków
    • Kojarzenie faktów, stawianie hipotez zamiast diagnozowania
  • 4.2 Skuteczna komunikacja z nastolatkiem:
    • Wykorzystanie modelu informacji zwrotnej (Fakt-Uczucie-Konsekwencje-Oczekiwanie) w celu nawiązania kontaktu z nastolatkiem i zareagowania na obserwowane problemy
    • Uprawomocnianie emocji podczas rozmowy jako sposób redukcji napięcia emocjonalnego u ucznia
    • Zachęcanie do współpracy ucznia poprzez rozmowy prowadzone w duchu dialogu motywującego – odzwierciedlenia, pytania otwarte dowartościowania, podsumowania
  • 4.3 Pomoc uczniom w rozwiązywaniu problemów i sytuacjach kryzysowych:
    • Prowadzenie rozmowy w kierunku psychoedukacji nt. jego problemów oraz poszukiwania naturalnej sieci wsparcia i aktywizowania posiadanych przez ucznia zasobów
    • Procedury postępowania z uczniem w stanie kryzysu (w tym samobójczego) – zasady angażowania służb i instytucji pomocowych (karetka pogotowia, policja, poradnie praktyki
  • 4.4 Radzenie sobie z nastolatkiem i jego prowokacyjnymi zachowaniami:
    • Wykorzystanie konstruktywnej konfrontacji i komunikatów uznających autonomię i opór ucznia w praktyce

V. Działania profilaktyczne kierowane do nastolatków

  • 5.1 Przejście od niedojrzałości do dojrzałości w zakresie poszczególnych funkcji: intelektualnych, rozwoju emocjonalnego, społecznego funkcjonowania, poczucia własnej tożsamości, uniezależnienia się od rodziców i innych dorosłych:
    • Najczęstsze błędy w kontakcie z nastolatkiem popełniane przez rodziców i nauczycieli oraz pomysły, jak się przed nimi ustrzec
  • 5.2 Wychowywanie obok nauczania – codzienne, drobne zachowania nauczyciela wzmacniające zdrowie psychiczne uczniów:
    • Pozytywna uwaga: docenianie wysiłków i starań ucznia, zasady mądrego i celowego chwalenia, pochwała całej grupy (metoda pozytywnych podsumowań), pochwały indywidualne (metoda Zauważ-Porozmawiaj-Pochwal, behawioralna pochwała terapeutyczna), zastosowanie różnych sposobów chwalenia w konkretnych sytuacjach
    • Ćwiczenia poprawiające nastrój i pomagające radzić sobie z trudnymi emocjami (metoda Body2Brain)
  • 5.3 Profilaktyczne lekcje wychowawcze:
    • Zasady mądrej profilaktyki kierowanej do nastolatka
    • Przykłady konspektów zajęć dla nastolatków na o poszukiwaniu własnej tożsamości, a także zdrowych i skutecznych sposobów radzenia sobie z trudnościami, nieprzyjemnymi emocjami
  • 5.4 Zakończenie i podsumowanie szkolenia:
    • Podsumowanie treści szkolenia, pomysły na praktyczne wdrożenie
    • Pytania i odpowiedzi – doprecyzowanie i wyjaśnienia kwestii problemowych
    • Ewaluacja

Prowadzący

  • Małgorzata Łuba - psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, trener; prowadzi warsztaty umiejętności psychospołecznych dla młodzieży oraz szkolenia dla psychologów, pedagogów szkolnych i nauczycieli; członek Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, w ramach którego współtworzy i prowadzi programy profilaktyczne zachowań samobójczych u dzieci i młodzieży oraz dorosłych; współzałożycielka nieformalnego Stowarzyszenie Pomocy Rodzinom i Bliskim Samobójców „Tabu”, w ramach którego prowadzi grupę wsparcia dla rodzin po stracie; publikuje artykuły o terapeutycznej pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rozwoju osobistym w „Głosie Pedagogicznym”; prowadzi zajęcia dydaktyczne na Akademii Pedagogiki Specjalnej dotyczące m.in. pracy z osobami zagrożonymi podjęciem próby samobójczej; bardzo wysoko oceniana przez uczestników szkoleń otwartych, zamkniętych oraz realizowanych w ramach grantów edukacyjnych kuratorów oświaty w całym kraju

Zgłoszenia

Brak miejsc. Przepraszamy. Istnieje możliwość wpisania się na listę rezerwową

Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00 faks 58 555 73 02 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl