Terminarz grantów

(GPKO) Doradztwo zawodowe w szkole

Informacje o szkoleniu

Miejsce: Chojnice, Hotel Sukiennice, ul. Sukienników 14

Termin: 12-13 listopada 2018, 9:00-17:00

Cena: 0 zł (0 zł netto)

Zgłoszenie na listę rezerwową

UWAGA!

Udział w szkoleniach jest bezpłatny - 100% kosztów pokrywane jest ze środków Pomorskiego Kuratorium Oświaty. Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Cele

  • Poznanie zasad budowania WSDZ (Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego)
  • Zmniejszenie obaw przed zwiększeniem zakresu działań doradczych,
  • Wymiana doświadczeń między specjalistami
  • Uświadomienie konieczności „ uczenia się przez całe życie”
  • Rozumienie konieczności wzbudzania w młodzieży postawy przedsiębiorczej
  • Poznanie i przećwiczenie przykładowych narzędzi doradczych
  • Wzajemne inspirowanie się działaniami innych uczestników szkolenia
  • Poznanie praktycznych aspektów pracy z opiekunami
  • Nauczenie prowadzenia efektywnej rozmowy doradczej
  • Rozumienie konieczności współpracy z innymi pracownikami szkoły, instytucjami oraz środowiskiem lokalnym
  • Poznanie nowych źródeł informacji o rynku pracy
  • Uświadomienie znaczenia działań doradczych na poziomie edukacji szkolnej
  • Poszerzenie umiejętności w zakresie prowadzenia zajęć grupowych oraz poradnictwa indywidualnego,
  • Poszerzenie znajomości narzędzi doradczych,
  • Uświadomienie roli opiekuna w podejmowaniu decyzji zawodowych przez ucznia

Adresaci

  • szkolenia przeznaczone wyłącznie dla nauczyciele wszystkich typów szkół (nauczyciele doradcy zawodowi) z terenu województwa pomorskiego (ze szkół i placówek nadzorowanych przez Pomorskie Kuratorium Oświaty)

Program

I. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

  • 1.1 Wprowadzenie w problematykę szkolenia:
    • Przedstawienie programu szkolenia
    • Zebranie oczekiwań
    • Krótka integracja
    • Ustalenie zasad wspólnej pracy
  • 1.2 Ogólne zasady tworzenia WSDZ:
    • Rola doradcy zawodowego w szkole
    • Zawartość WSDZ
    • Aktualne wytyczne dotyczące zasad tworzenia WSDZ
  • 1.3 Dobre praktyki w ramach WSDZ:
    • Odpowiedzialność zespołu za realizację WSDZ
    • Instytucje wspomagające i otoczenie zewnętrzne
    • Organizacja wydarzeń
  • 1.4 Współpraca z rodzinami i opiekunami uczniów jako element realizacji WSDZ:
    • Postawy rodzicielskie
    • Czynniki związane z rodziną mające wpływ na preferencje zawodowe młodzieży
    • Metody pracy z opiekunami

II. Rozmowa doradcza jako podstawowa metoda pracy indywidualnej z uczniem

  • 2.1 Kluczowe elementy rozmowy doradczej:
    • Definicja porady zawodowej
    • Cele porady zawodowej
    • Przebieg procesu udzielania porady
    • Obszary wymagające omówienia w trakcie rozmowy doradczej
    • Zmienne wpływające na wybory zawodowe ucznia
  • 2.2 Elementy coachingu w doradztwie zawodowym:
    • Pojęcie coachingu
    • Różnica pomiędzy poradnictwem a coachingiem
    • Kluczowe umiejętności coacha
    • Umiejętność zadawania pytań
    • Koło wartości jako przykład narzędzia coachingowego w pracy indywidualnej
    • Góra postaw jako przykład coachingowego narzędzia w pracy indywidualnej

III. Zakres tematyczny i cele doradztwa zawodowego w różnych typach szkół

  • 3.1 Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej (SP):
    • Poznanie siebie, własnych zasobów
    • Zawody w moim najbliższym otoczeniu
    • Zawody przyszłościowe, rynek edukacyjny i pracy
    • Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie pierwszych świadomych decyzji dotyczących ścieżki edukacyjno-zawodowej
  • 3.2 Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego w szkole branżowej (BS I, T):
    • Analiza potencjału w kontekście przyszłej pracy zawodowej
    • Analiza informacji na temat możliwości dalszego kształcenia i rynku pracy
    • Przygotowanie do wejścia na rynek pracy
    • Poszerzanie umiejętności społecznych
    • Kształtowanie postaw przedsiębiorczych
  • 3.3 Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego w innych typach szkół ( LO, PS, CKU):
    • Przedstawienie ramowych programów realizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego liceów i szkół policealnych (po opublikowaniu)
    • Samodzielne funkcjonowanie na rynku pracy i mobilność zawodowa
    • Uczenie się przez całe życie i uczestnictwo w całożyciowym poradnictwie kariery

IV. Grupowe metody pracy z uczniami w zakresie doradztwa zawodowego

  • 4.1 Szanse i ograniczenia w grupowej poradzie zawodowej:
    • Grupowe narzędzia oceny i samooceny
    • Stosowanie wybranych metod a ich trafność prognostyczna
    • Testy dla doradców zawodowych
    • Wykorzystanie metafory w doradztwie zawodowym
  • 4.2 Prezentacja przykładowych metod pracy grupowej – dobre praktyki:
    • Profil zainteresowań - prezentacja narzędzia
    • Środowisko pracy – metoda Q-sort – jako przykład własnego narzędzia pracy w doradztwie grupowym
    • Preferencje różnych wartości w pracy

V. Informacja o ofercie edukacyjnej i rynku pracy

  • 5.1 Wiedza o rynku pracy jako element trafnego wyboru zawodowego:
    • Barometr zawodów
    • Zawody przyszłości
    • Jawny i ukryty rynek pracy
  • 5.2 Perspektywa uczenia się przez całe życie:
    • Oferta edukacyjna a mobilność ucznia
    • Pozaszkolne formy kształcenia
  • 5.3 Zakończenie i podsumowanie szkolenia:
    • Podsumowanie treści szkolenia, pomysły na praktyczne wdrożenie
    • Runda pytań i odpowiedzi – doprecyzowanie i wyjaśnienia kwestii problemowych
    • Informacja zwrotna od uczestników i trenera
    • Ewaluacja

Prowadzący

  • Barbara Stachura - doradca zawodowy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej; trener pracy w Stowarzyszeniu Pomost; doradca zawodowy w Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich; asystent aktywizacji zawodowej w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego; przeprowadziła ponad 500 godzin zajęć dla różnych grup odbiorców: młodzież, uczniowie szkół policealnych, studenci, osoby dorosłe, nauczyciele, osoby z niepełnosprawnością, osoby długotrwale bezrobotne, personel placówek pomocowych, wolontariusze

Zgłoszenia

Brak miejsc. Przepraszamy. Istnieje możliwość wpisania się na listę rezerwową

Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00 faks 58 555 73 02 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl