Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych

PKiPNajstarsze, cykliczne spotkanie środowiska pedagogów i psychologów pracujących w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych, poświecone aktualnym problemom środowiska, corocznie gromadzące kilkuset osób nawet ponad 500).

Każdy kongres składa się z wykładów plenarnych, wygłaszanych przez wybitnych przedstawicieli świata nauki, sesji tematycznych (warsztatów), ułatwiających wymianę myśli i pomysłów między uczestnikami oraz dyskusji panelowych, w czasie których politycy, urzędnicy, naukowcy mogą skonfrontować swoje idee z rzeczywistością oraz oczekiwaniami i potrzebami praktyków.

W kuluarach kongresu znajdują się stoiska wydawnictw oraz innych firm posiadających w ofercie produkty i usługi dla oświaty.

Dotychczas odbyły się

  • I Kongres Przejawy i źródła problemów wychowawczych
    w szkole i przedszkolu
    (Warszawa, 2007)
  • II Kongres Szkoła dla rodziców - rodzice dla szkoły (Warszawa, 2008)
  • III Kongres Uczeń w toksycznym środowisku (Warszawa, 2009)
  • IV Kongres Jak wspierać zagubionego ucznia (Warszawa, 2010)
  • V Kongres Zmiany w pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Agresja w szkole (Warszawa, 2011)
  • VI Kongres Trudne sytuacje w życiu ucznia (Warszawa, 2012)
  • VII Kongres Wczesna diagnoza zagrożeń (Warszawa, 2013)
  • VIII Kongres Wsparcie ucznia sprawiającego kłopoty wychowawcze (Wrocław, 2014)
  • IX Kongres Od stereotypów do agresji (Warszawa, 2015)

Patroni honorowi

  • Minister Edukacji Narodowej (2007, 2008, 2009, 2012)
  • Mazowiecki Kurator Oświaty (2009, 2010)
  • Marszałek Województwa Mazowieckiego (2008, 2009, 2010, 2012)
  • Prezydent m. st. Warszawy (2007, 2008, 2009, 2010)
  • Prezydent Wrocławia (2014)
  • Ośrodek Rozwoju Edukacji (2012, 2013, 2014, 2015)
  • Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) (2014, 2015)

Goście Kongresu

Gośćmi Kongresu byli między innymi:

  • profesorowie - Elżbieta Dryll, Maria Dudzikowa, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Zbigniew Izdebski, Maria Ledzińska, Joanna Papuzińska-Beksiak, Dorota Turska, Tomasz Wolańczyk, Marta Bogdanowicz
  • politycy - Iwona Guzowska (posłanka na Sejm), Krystyna Szumilas
    (jako Przewodnicząca Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży),
    Stanisław Sławiński (jako Sekretarz Stanu w MEN), Włodzimierz Paszyński
    (jako Wiceprezydent Warszawy), Marek Michalak (Rzecznik Praw Dziecka)
  • a także psychologowie, psychoterapeuci i trenerzy, przedstawiciele wyższych uczelni (np.: dr Jacek Pyżalski - Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi), wielu organizacji pozarządowych pracujących na rzecz dzieci i młodzieży (np.: Fundacja Promyk Słońca, Fundacja Dzieci Niczyje), sądów oraz mediów m.in.: Anna Maria Wesołowska (sędzia, doradca Rzecznika Praw Dziecka i Ministra Sprawiedliwości, SĘDZIA ANNA MARIA WESOŁOWSKA TVN), Dorota Zawadzka (psycholog rozwojowy, doradca Rzecznika Praw Dziecka, SUPERNIANIA TVN).

Uczestnicy Kongresu

  • czynni zawodowo pedagodzy i psychologowie, pracujący w szkołach wszelkich typów i przedszkolach w całej Polsce
  • pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych
  • pracownicy ośrodków doskonalenia nauczycieli
  • przedstawiciele organów prowadzących szkoły
  • wizytatorzy kuratoriów oświaty

Przykładowe szkolenia członków rad pedagogicznych
i na zlecenie organów prowadzących

  • Nowe statuty - nowe wyzwania dla szkół, przedszkoli, placówek oświatowych
  • Zadania dyrektorów szkół i organów prowadzących w związku ze zmianą ustroju szkolnego
  • Zmiany w szkolnictwie specjalnym w związku z reformą oświaty
  • Reforma oświaty w kontekście szkół integracyjnych i ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi
  • Fonoholizm - nałogowe korzystanie ze smartfonów jako przejaw e-uzależnienia. Nowe wyzwanie dla szkolnej profilaktyki uzależnień
  • Jak radzić sobie z absencją uczniów?
  • Zarządzanie zmianą w oświacie. Jak przeprowadzić pracowników przez proces zmiany ustroju szkolnego?
  • Prawne i emocjonalne konsekwencje decyzji dyrektora związane ze zmianami organizacyjnymi w szkołach i placówkach oświatowych
  • Budowanie autorytetu nauczyciela. Kreowanie wizerunku i oddziaływanie wychowawcze zwiększające szacunek uczniów
  • Jak radzić sobie z prowokacyjnym zachowaniem uczniów? – metoda konstruktywnej konfrontacji
  • Jak budować poczucie własnej wartości ucznia?
  • Motywowanie uczniów bez "kija i marchewki"
  • Nie taki stres straszny. Skuteczne strategie radzenia sobie ze stresem
  • Nauczyciel mistrzem. Jak inspirować i wspierać naturalne zdolności ucznia?
  • Najpierw rzeczy najważniejsze. Jak efektywnie zarządzać sobą w czasie i… mieć czas?
  • Dialog w szkole – krok dalej niż komunikacja
  • Komunikacja w sytuacjach trudnych – jak radzić sobie z rozmówcami, którzy sprawiają kłopoty?
  • Rozwijanie kompetencji czytelniczych na wszystkich etapach kształcenia - aktywizujące metody pracy z książką wśród dzieci i młodzieży
  • Zagrożenie terrorystyczne w szkołach
    i placówkach oświatowych
  • Samookaleczenia i zachowania samobójcze. Rozpoznawania zagrożeń
    i sposoby wsparcia
  • Depresja jest bolesna – jak pomagać nastolatkom cierpiącym na zaburzenia nastroju
  • Wsparcie ucznia z objawami lękowymi
  • Neurodydaktyka – wymysł marketingowy czy nowy horyzont dydaktyki?
  • Zmiany w organizacji kształcenia uczniów cudzoziemskich i powracających z zagranicy
Więcej tematów
Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00 faks 58 555 73 02 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl