Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych

PKiPNajstarsze, cykliczne spotkanie środowiska pedagogów i psychologów pracujących w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych, poświecone aktualnym problemom środowiska, corocznie gromadzące kilkuset osób nawet ponad 500).

Każdy kongres składa się z wykładów plenarnych, wygłaszanych przez wybitnych przedstawicieli świata nauki, sesji tematycznych (warsztatów), ułatwiających wymianę myśli i pomysłów między uczestnikami oraz dyskusji panelowych, w czasie których politycy, urzędnicy, naukowcy mogą skonfrontować swoje idee z rzeczywistością oraz oczekiwaniami i potrzebami praktyków.

W kuluarach kongresu znajdują się stoiska wydawnictw oraz innych firm posiadających w ofercie produkty i usługi dla oświaty.

Dotychczas odbyły się

  • I Kongres Przejawy i źródła problemów wychowawczych
    w szkole i przedszkolu
    (Warszawa, 2007)
  • II Kongres Szkoła dla rodziców - rodzice dla szkoły (Warszawa, 2008)
  • III Kongres Uczeń w toksycznym środowisku (Warszawa, 2009)
  • IV Kongres Jak wspierać zagubionego ucznia (Warszawa, 2010)
  • V Kongres Zmiany w pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Agresja w szkole (Warszawa, 2011)
  • VI Kongres Trudne sytuacje w życiu ucznia (Warszawa, 2012)
  • VII Kongres Wczesna diagnoza zagrożeń (Warszawa, 2013)
  • VIII Kongres Wsparcie ucznia sprawiającego kłopoty wychowawcze (Wrocław, 2014)
  • IX Kongres Od stereotypów do agresji (Warszawa, 2015)

Patroni honorowi

  • Minister Edukacji Narodowej (2007, 2008, 2009, 2012)
  • Mazowiecki Kurator Oświaty (2009, 2010)
  • Marszałek Województwa Mazowieckiego (2008, 2009, 2010, 2012)
  • Prezydent m. st. Warszawy (2007, 2008, 2009, 2010)
  • Prezydent Wrocławia (2014)
  • Ośrodek Rozwoju Edukacji (2012, 2013, 2014, 2015)
  • Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) (2014, 2015)

Goście Kongresu

Gośćmi Kongresu byli między innymi:

  • profesorowie - Elżbieta Dryll, Maria Dudzikowa, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Zbigniew Izdebski, Maria Ledzińska, Joanna Papuzińska-Beksiak, Dorota Turska, Tomasz Wolańczyk, Marta Bogdanowicz
  • politycy - Iwona Guzowska (posłanka na Sejm), Krystyna Szumilas
    (jako Przewodnicząca Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży),
    Stanisław Sławiński (jako Sekretarz Stanu w MEN), Włodzimierz Paszyński
    (jako Wiceprezydent Warszawy), Marek Michalak (Rzecznik Praw Dziecka)
  • a także psychologowie, psychoterapeuci i trenerzy, przedstawiciele wyższych uczelni (np.: dr Jacek Pyżalski - Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi), wielu organizacji pozarządowych pracujących na rzecz dzieci i młodzieży (np.: Fundacja Promyk Słońca, Fundacja Dzieci Niczyje), sądów oraz mediów m.in.: Anna Maria Wesołowska (sędzia, doradca Rzecznika Praw Dziecka i Ministra Sprawiedliwości, SĘDZIA ANNA MARIA WESOŁOWSKA TVN), Dorota Zawadzka (psycholog rozwojowy, doradca Rzecznika Praw Dziecka, SUPERNIANIA TVN).

Uczestnicy Kongresu

  • czynni zawodowo pedagodzy i psychologowie, pracujący w szkołach wszelkich typów i przedszkolach w całej Polsce
  • pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych
  • pracownicy ośrodków doskonalenia nauczycieli
  • przedstawiciele organów prowadzących szkoły
  • wizytatorzy kuratoriów oświaty

Przykładowe szkolenia członków rad pedagogicznych
i na zlecenie organów prowadzących

  • Nowe statuty - nowe wyzwania dla szkół, przedszkoli, placówek oświatowych
  • Zmiany w zakresie kształcenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Zadania dyrektorów szkół i organów prowadzących w związku ze zmianą ustroju szkolnego
  • Budowanie autorytetu nauczyciela. Kreowanie wizerunku i oddziaływanie wychowawcze zwiększające szacunek uczniów
  • Budowanie zespołu. Praca w zespole jako podstawowy warunek osiągania sukcesu pedagogicznego
  • Cyberprzemoc – problem przemocy rówieśniczej
  • Depresja jest bolesna - jak pomagać nastolatkom cierpiącym na zaburzenia nastroju
  • Fonoholizm - nałogowe korzystanie ze smartfonów jako przejaw e-uzależnienia. Nowe wyzwanie dla szkolnej profilaktyki uzależnień
  • Jak radzić sobie z absencja uczniów?
  • Jak radzić sobie z prowokacyjnym zachowaniem uczniów – metoda konstruktywnej konfrontacji
  • Kinoterapia - wykorzystanie filmów fabularnych na lekcjach wychowawczych
  • Komunikacja w szkole w kontekście Analizy Transakcyjnej. Gry psychologiczne uczniów, nauczycieli i rodziców
  • Marketingowe spojrzenie na szkołę ,czli promocja szkoły, budowanie wizerunku,co wpływa na nabór
  • Motywowanie uczniów do nauki
  • Neurodydaktyka - wymysł marketingowy czy nowy horyzont dydaktyki?
  • Nowoczesne media - co nauczyciel powinien wiedzieć o agresji elektronicznej
  • Ocenianie kształtujące
  • Odpowiedzialność prawna nauczyciela, czyli co zrobić aby uniknąć kłopotów?
  • Prawa i obowiązki nauczycieli i szkoły/placówki oświatowej wobec agresji uczniów
  • Profilaktyka agresji i przemocy w szkole/placówce oświatowej
  • Przemoc i mobbing w szkole – jak zapobiegać grupowym zachowaniom agresywnym w szkole
  • Psychologiczne aspekty pracy dydaktyczno - wychowawczej z uczniem – cudzoziemcem w klasie mieszanej. Problemy, wyzwania, praktyczne rozwiązania
  • Reforma oświaty w kontekście szkół integracyjnych i ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi
  • Rozwiązywanie konfliktów i mediacje szkolne
  • Samookaleczania i zachowania samobójcze - młodzieżowa moda czy wołanie o pomoc ? Rozpoznanie zagrożeń i sposoby wsparcia
  • Świadoma komunikacja w szkole - jak się komunikować by osiągnąć cele
  • Trudny rodzic w szkole – jak zamienić walkę we współpracę
  • Zapobieganie wypaleniu zawodowemu nauczycieli i stresowi w pracy
  • Zastosowanie technik behawioralnych w pracy z uczniem o zaburzonym zachowaniu
  • Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej (SIO) z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych osobowych
Więcej tematów
Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00 faks 58 555 73 02 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl