Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych

PKiPNajstarsze, cykliczne spotkanie środowiska pedagogów i psychologów pracujących w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych, poświęcone aktualnym problemom środowiska, corocznie gromadzące kilkuset osób nawet ponad 500).

Każdy kongres składa się z wykładów plenarnych, wygłaszanych przez wybitnych przedstawicieli świata nauki, sesji tematycznych (warsztatów), ułatwiających wymianę myśli i pomysłów między uczestnikami oraz dyskusji panelowych, w czasie których politycy, urzędnicy, naukowcy mogą skonfrontować swoje idee z rzeczywistością oraz oczekiwaniami i potrzebami praktyków.

W kuluarach kongresu znajdują się stoiska wydawnictw oraz innych firm posiadających w ofercie produkty i usługi dla oświaty.

Dotychczas odbyły się

  • I Kongres Przejawy i źródła problemów wychowawczych
    w szkole i przedszkolu
    (Warszawa, 2007)
  • II Kongres Szkoła dla rodziców - rodzice dla szkoły (Warszawa, 2008)
  • III Kongres Uczeń w toksycznym środowisku (Warszawa, 2009)
  • IV Kongres Jak wspierać zagubionego ucznia (Warszawa, 2010)
  • V Kongres Zmiany w pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Agresja w szkole (Warszawa, 2011)
  • VI Kongres Trudne sytuacje w życiu ucznia (Warszawa, 2012)
  • VII Kongres Wczesna diagnoza zagrożeń (Warszawa, 2013)
  • VIII Kongres Wsparcie ucznia sprawiającego kłopoty wychowawcze (Wrocław, 2014)
  • IX Kongres Od stereotypów do agresji (Warszawa, 2015)
  • X Kongres Depresja, smutek oraz lęk dzieci i młodzieży (Warszawa, 2016)
  • XI Kongres Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w nowym ustroju szkolnym/Agresja w szkole (Warszawa, 2017)
  • XII Kongres Między uczniami, rodzicami a nauczycielami (Katowice, 2018)
  • XIII Kongres Zagrożenia wczesnej adolescencji (Warszawa, 2019)

Patroni honorowi

  • Minister Edukacji Narodowej (2007, 2008, 2009, 2012)
  • Mazowiecki Kurator Oświaty (2009, 2010)
  • Marszałek Województwa Mazowieckiego (2008, 2009, 2010, 2012)
  • Prezydent m. st. Warszawy (2007, 2008, 2009, 2010)
  • Prezydent Wrocławia (2014)
  • Ośrodek Rozwoju Edukacji (2012, 2013, 2014, 2015)
  • Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) (2014, 2015)

Goście Kongresu

Gośćmi Kongresu byli między innymi:

  • profesorowie - Elżbieta Dryll, Maria Dudzikowa, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Zbigniew Izdebski, Maria Ledzińska, Joanna Papuzińska-Beksiak, Dorota Turska, Tomasz Wolańczyk, Marta Bogdanowicz
  • politycy - Iwona Guzowska (posłanka na Sejm), Krystyna Szumilas
    (jako Przewodnicząca Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży),
    Stanisław Sławiński (jako Sekretarz Stanu w MEN), Włodzimierz Paszyński
    (jako Wiceprezydent Warszawy), Marek Michalak (Rzecznik Praw Dziecka)
  • a także eksperci, psychologowie, psychoterapeuci i trenerzy, przedstawiciele wyższych uczelni (np.: dr Jacek Pyżalski - Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, dr Marek Kaczmarzyk - Uniwersytet Śląski, dr n. med. Witold Pawliczuk - Warszawski Uniwesytet Medyczny), wielu instytucji oraz organizacji pozarządowych pracujących na rzecz dzieci i młodzieży (np.: Polskie Towarzystwo Suicydologiczne, Polskie Stowarzyszenie Kreatywności, Instytut Dobrej Edukacji, Centrum CBT)Fundacja Promyk Słońca, Fundacja Dzieci Niczyje, Fundacja DBAM O MÓJ Z@SIĘG, Centrum Pozytywnej Edukacji), sądów oraz mediów m.in.: Anna Maria Wesołowska (sędzia, doradca Rzecznika Praw Dziecka i Ministra Sprawiedliwości, SĘDZIA ANNA MARIA WESOŁOWSKA TVN), Dorota Zawadzka (psycholog rozwojowy, doradca Rzecznika Praw Dziecka, SUPERNIANIA TVN).

Uczestnicy Kongresu

  • czynni zawodowo pedagodzy i psychologowie, pracujący w szkołach wszelkich typów i przedszkolach w całej Polsce
  • pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych
  • pracownicy ośrodków doskonalenia nauczycieli
  • przedstawiciele organów prowadzących szkoły
  • wizytatorzy kuratoriów oświaty

Przykładowe tematy szkoleń zamkniętych dla dyrektorów i nauczycieli (stacjonarnych i zdalnych)

  • Budowanie relacji z uczniami przez internet
  • "Feniks z popiołów" - trening relaksacyjno-uważnościowy dla osób zarządzających
  • Finansowanie zadań oświatowych
  • Jak radzić sobie z emocjami (własnymi, uczniów i ich rodziców) w czasie kryzysu?
  • Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w komunikacji? Garść skutecznych narzędzi asertywnych
  • Jak słuchać, żeby zrozumieć - techniki aktywnego słuchania
  • Jak stawiać sobie realne cele i kształtować nowe nawyki?
  • Jak wspierać dzieci przez telefon lub internet – specyficzne umiejętności w kontakcie zdalnym
  • Jak wspierać rodziców w dobie pandemii i po jej zakończeniu?
  • Jak zadawać sobie i uczniom inspirujące pytania?
  • Kompetencje skutecznego wychowawcy w sytuacji zdalnego kontaktu z klasą 1-3/4-6/7-8
  • Nadużywanie nowych technologii. Jak w sposób odpowiedni zadbać o higienę cyfrową w trakcie zdalnego nauczania?
  • O co Ci chodzi? - efektywna komunikacja na czterech płaszczyznach (Dawid Bałutowski)
  • Odpowiedzialność prawna dyrektorów i nauczycieli w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświty
  • Organizacja roku szkolnego 2020/2021
  • Samoregulacja emocjonalna w pracy dyrektora kluczem do radzenia sobie z wyzwaniami zawodowymi i osobistymi i kształtowania profesjonalnego wizerunku
  • "Stres poligonowy" w pracy dyrektora i radzenie sobie z nim - profilaktyka wypalenia zawodowego w codzienności pełnej wyzwań
  • Z jakimi zachowaniami uczniów po pandemii możemy się zetknąć i jak sobie z nimi radzić?
Więcej tematów
Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00, 500 039 695 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl